Bakan Abdülkadir Uraloğlu, Kalkınma Yolu projesinin önemini madde madde anlattı

Posted by

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, tv100 Özel yayınında Gürkan Hacır, Başak Şengül ve Mete Yarar’ın sorularını yanıtladı.Uraloğlu, ‘Kalkınma Yolu’ projesinin detaylarını paylaştı.

Bakan, proje ile ilgili konuşmasını ise şu sözler ile paylaştı:

“Kalkınma Yolu’nda uç nokta Pekin; ama tabi ki Hindistan’da var, Rusya’da var, Türki Cumhuriyetler de var.

Burada üç ana güzergah var. Bir tanesi Kuzey Koridor, bir tanesi Güney Koridor, diğeri de Orta Koridor.

Güney Koridor’un önemli bir parçası da Kalkınma Yolu olacak.”

15-20 MİLYAR DOLARLIK MALİYET

Türkiye, Irak, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri arasında ‘Kalkınma Yolu Projesi Mutabakat Zaptı’ imzalanmasının ardından Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, t projenin Türkiye’ye kazandıracakları hakkında açıklamalarda bulundu. Projenin güvenliğini MİT ve Dışişleri Bakanlığı tarafından sağlanacağını kaydeden Uraloğlu, projenin maliyetine ilişkin “15-20 milyar dolar civarında olacak” dedi. Uraloğlu ayrıca Üç deniz girişimi ile ilgili de bilgi verdi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun dünkü acıkmalarındaki satır başları:

BU SÜRECE GELENE KADAR ZORLU AŞAMALARI GEÇTİK

(Kalkınma Yolu Projesi) Irak belki 30-35 yıldır güvenlikle ilgili bir dünya süreç yaşamış olan hala da o süreçleri biraz da hafifleyerek devam eden bir ülke o yüzden oralarda iş yapmak, muhataplarla mutabık kalmak zorlu uğraşlar sonucunda anca oluyor. Biz de bu sürece gelene kadar zorlu aşamaları geçtik. Bugün bunu bitirmiş olsaydık, pahası biçilemezdi. Projede finale doğru gidiyoruz. Artık hiç kimse kendisine yetecek bir ülke değil.

KALKINMA YOLU NEDİR?

Dünya’da artık hiç kimse kendine yetecek kadar bir şey üretmiyor. Hiç kimse kendine yetecek bir ülke değil artık. Sürekli taşıma gerekiyor, ticaret yolları gerekiyor. Denizinden, havasından, karasına kadar her geçen gün biraz daha fazla ihtiyaç haline geliyor. Dolayısıyla buna bir hazırlık yapmak lazım. Orta koridor bizim için çok kıymetli. Artık son zamanlarda sadece bu koridor, omurga kabul edersek yeterli olmayacak. Artık Kuzey-Güney veya daha diyagonal bağlantılar söz konusu. Her ülkede buna göre bunu geliştirmeye çalışıyor. Kalkınma yolu da onlardan bir tanesidir diye söyleyebilirim.

“BİZ KISA VADELİ İŞLER YAPMIŞ OLSAYDIK NE KALKINMA YOLU’NU NE ZENGEZUR’U NE THY’NI KONUŞURDUK”

Yarar’ın “Biz bir projeyi konuşuyoruz ve Kalkınma Yolu dediğiniz şey siz bundan sonrasını satıyorsunuz belki 6-7 sene sonrasına vizyon koyuyorsunuz. Bana bir belediye başkanı bana ‘Altyapıya yatırım yaptığında bunun geri dönüşünü alamazsın çünkü çoğunlukla yetişmez. Şu anda AK Parti kendi döneminden sonrasına yatırım yapıyor ve geleceği planlıyor bu risk midir?” sorusuna Uraloğlu “Gerçekten sizin yapacağınız hizmetlerin siyaseten karşılığının ne olduğunu ayrı bir başlıkta tartışabiliriz mutlaka. Seçim süreçlerinde kim ne vadetti kim ne sonuç aldı biz bunu AK Parti olarak değerleniyoruz mutlaka ama şunu asla atlamamamız gerekir siz biraz önce ‘Ne değişti de Kalkınma Yolu hayata geçti?’ dediniz tam bir irade değişti eğer biz sadece belli dönemleri hedef alarak ya da kısa vadeli işleri dikkate alarak işler yapmış olsaydık bugün ne Kalkınma Yolu’nu konuşurduk ne Zengezur Koridoru’nu konuşurduk ne de bugün THY’nin 130 ülkede 346 noktaya uçabilen bir havayollarını konuşurduk.” yanıtını verdi.

BAŞKA ÜLKELER DAHİL OLABİLİR Mİ?

Şengül’ün “4 ülke ile imzalandı mutabakat baktığımızda bölge açısından dahil olabilecek başka ülke var mı?” sorusunu Uraloğlu “Mesela şu Faw limanını Birleşik Arap Emirlikleri işletecek ve orada Katar olsun Birleşik Arap Emirlikleri olsun çok dinamik ve belli ekonomiklikleri olan ülke biz d ehem ortak olsunlar hem de finansmanına katkı sağlasınlar istiyoruz tam da bu noktada görüşülüyor” şeklinde cevaplandırdı.

“3 ANA GÜZERGAH VAR”

Uç nokta Pekin ama tabi burada Hindistan da var, Rusya var, Türk Cumhuriyetleri var, elementler tablosundaki bütün madenlerin olduğu bir Kazakistan var. Burada 3 ana güzergâh var. Bir tanesi Kuzey Koridor, Rusya’nın üzerinden geçen koridor. Halen aktif olan ama tam kapasite çalışamayan. Hem Rusya-Ukrayna savaşından dolayı hem de birçok zaman iklim şartlarından dolayı. Bir koridor Güney koridor var, bir koridor da orta koridor var.

GÜVENLİĞİ NASIL SAĞLANACAK?

Kalkınma Yolu Projesi’nin güvenliği noktasında Milli İstihbarat Teşkilatı ve Dışişleri Bakanlığı ile ortak hareket ediyoruz.

“DAHA ÖNCE YAPILMIŞ OLSAYDI KİŞİ BAŞINA DÜŞEN MİLLİ GELİR 20 BİN DOLARLARI AŞMIŞ OLURDU”

Yarar’ın Bunca zamandır bu projelerin gerçekleşmemesinin sebebi güvenlik, 15 yıl önce sağlanmış olsaydı bölge halkının zenginliği ne olurdu?” sorusunu Uraloğlu “Türkiye’de 2024’te kişi başına düşen milli gelir 13 bin dolarlara gelmiş oldu tabii hedefimiz 10 büyük ekonomiden bir tanesi olmak. Bir kere 20 bin dolarları aşmış olurduk.” diyerek yanıtladı.

KALKINMA YOLU PROJESİ NEDİR?

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 13 yıl aradan sonra gerçekleştirdiği resmi Irak ziyareti, bölgesel iş birliğinde yeni bir döneminin kapısını araladı. Irak Cumhurbaşkanı Abdullatif Reşid ile gerçekleşen görüşmede Türkiye ile Irak arasında stratejik bir adım olan ‘Kalkınma Yolu Projesi’ imzalandı. Peki ‘Kalkınma Yolu Projesi’ nedir? Türkiye açısından önemi nedir? İşte detaylar…

Türkiye ve Irak arasında gerçekleşen ‘Kalkınma Yolu Projesi’, iki ülkenin ekonomik ve jeopolitik güçlerini artırarak gelecekteki ticaret potansiyellerini canlandırıyor.

Türkiye ve Irak’ın bölgesel konumlarını güçlendirecek olan Kalkınma Yolu Projesi, ekonomik faydalar sunarak Asya ve Avrupa arasındaki ticareti geliştirmeyi amaçlıyor.

KALKINMA YOLU PROJESİ NEYİ HEDEFLİYOR?

Basra Körfezi’ndeki Büyük Faw Limanı’ndan başlayıp Irak’ın kuzeyine doğru devam ederek Türkiye’ye ulaşan projenin 1200 kilometre uzunluğunda demiryolu ve karayolu altyapısını içermesi planlanıyor.

Bu projenin Basra, Bağdat ve Musul şehirlerini de içeren bir güzergahı takip ederek Türkiye’deki demiryolu ağına bağlanması hedefleniyor. Irak hükümetinin ‘Kalkınma Rotası’ olarak isimlendirdiği ve 17 milyar dolarlık bir yatırım bütçesi olan bu iddialı Ekonomik Koridor projesiyle, saatteki hızı 300 kilometre olacak trenlerle Türkiye’den Körfez’e ulaşım saatler içerisinde sağlanacak.

Irak’ı bu projeyle Türkiye üzerinden dünyaya açılmaya sevk eden temel faktör ülkenin Körfez’e çıkışını kısıtlayan suni sınır düzenlemesi. Zengin petrol ve doğalgaz rezervlerine sahip olan Irak, Körfez’de derin su limanı inşa edebilecek sınırlara sahip değil. Bu durum da rezervlerin taşınmasında ve pazarlanmasında ciddi güçlüklere yol açıyor.

Irak devleti petrolünü çoğunlukla Kuveyt, Suudi Arabistan ve Türkiye gibi komşularının limanları üzerinden pazarlamaya çalışıyor. Özellikle 1990’lı yıllardan itibaren Arap komşularıyla ilişkilerinin bozulmuş olması ülkenin uluslararası piyasalara açılmasını kısıtlıyor.

PROJE BÖLGE JEOPOLİTİĞİNİ NASIL ETKİLEYECEK?

Proje, Süveyş Kanalı, Babu’l Mendeb Boğazı ve Hürmüz Boğazı gibi kritik suyollarına alternatif bir ulaşım hattı olarak planlandı. Bu ulaşım hattı, genelde Orta Doğu özelde ise Körfez jeopolitiğinde önemli sonuçlar doğuracak.

Proje kritik suyollarının hem küresel hem de bölgesel ticaretteki önemi azalacak ve Asya ile Avrupa arasındaki ulaşım önemli ölçüde kısalacak.

Proje, sayılan tüm bu hususlara ilaveten Irak’ı bölgenin ekonomi ve güvenlik yapısında oldukça ön plana çıkaracak. Son dönemde başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) gibi Körfez ülkeleri olmak üzere bölge genelindeki aktörler arasında ekonomi ve ticaret alanında ciddi bir rekabet yaşanıyor.

Irak bugüne kadar bu rekabette oldukça geri planda kalan bir ülke oldu. Bu durumun en önemli sebebi ülkenin uzun yıllardır yaşadığı siyasi istikrarsızlık olsa da Irak’ın küresel ticaretin aktığı ana rotalardan uzak konumda olması ülkenin bölgedeki ekonomik fırsatlardan yararlanmasına engel teşkil etti. Bu proje ile Basra Körfezi’nden Avrupa’ya ulaşan en kısa rota Irak üzerinden geçecek.

patronlardunyasi.com

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir